Representanter fra DigSam var til stede på stand ved Normkonferansen 2022, der vi knyttet kontakter med folk i både UH-sektor, helsesektoren og sikkerhetsspesialister. Vi fikk positive tilbakemeldinger om at DigSam er et kjærkomment tilskudd til undervisningen om digital sikkerhet.
Aktiviteter
OsloMet om DigSam
OsloMet har laga ei infoside om DigSam på sine nettsider. Ta ein titt her!
Jeg må takke nei til selfie med deg!
Elin Stikbakke (universitetslektor, NTNU) har i Sykepleien skrevet om problematikk rundt sosiale medier og personvern i helsesektoren. Innlegget kan leses her.
DigSam i media
Sven Inge Molnes (førstelektor, NTNU) og Helene Berg (førsteamanuensis, NTNU) har skrevet om Digsam prosjektet i Sunnmørsposten. Institutt for helsevitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Ålesund er med i fagutviklingsprosjektet DigSam som er finansiert gjennom Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku, nå HK-dir). I dette prosjektet…
DigSam er nå lagt ut for offentligheten
Digsam er nå lagt ut for offentligheten. Du kan se hele kurset her.
Evaluering av læringsressursene er i gang
Prosjektet DigSam som omhandler digital sikkerhet i helse og sosialfagene er inne i neste fase – evaluering av læringsressursene. Prosjektet er meldt inn til NSD (Norsk senter for forskningsdata) og er godkjent derfra. Det er rekruttert til sammen 100 studenter som representerer 17 av de 19 helse og sosialfagene i…
Utvikling av læringspakke for digital sikkerhet
Arbeidet med å utvikle undervisningsopplegg om digital sikkerhet er i full gang ved de samarbeidende institusjonene. Arbeidet er nå fokusert på utvikling av undervisningsopplegg knyttet til ulike typer scenarier. Det jobbes med å utvikle scenario som illustrer, forklarer og utfordrer fem elementer; identifisere, beskytte, oppdage, respondere og gjenopprette situasjoner som…
Intensivering i prosjektet
Prosjektet er nå inne i andre arbeidspakke, og læringsutbytter innenfor digital sikkerhet er utarbeidet og scenarioer er under utvikling ved de ulike universitetene. Læringsutbyttene baserer seg i stor grad på prinsipper fra nasjonale rammeverk (lovverk, forskrifter og veiledere for digital sikkerhet/informasjonssikkerhet i helsesektoren), NORMEN, GDPR og NIST (National Institute of…
Planleggingsfasen: DigSam – digital sikkerhetskompetanse i helse- og sosialfag
Utvikling av et undervisningsopplegg om digital sikkerhetskompetanse i helse- og sosialfag er målet med DigSam- prosjektet. Rigmor Furu ved UiT Norges arktiske universitet har ledet planleggingsfasen i prosjektet. Med utgangspunkt i ASSURE-modellen, som er en pedagogisk planleggingsmodell for utvikling av digitale undervisningsressurser, har den nasjonale og de lokale prosjektgruppene kommet…
Hvorfor DigSam
EU-kommisjonen har gjennom den såkalte Cybersikkerhetsforordningen av 2019 slått fast at Europa står overfor en rekke digitale sikkerhetsutfordringer. European Union Agency for Cybersecurity (ENISA) fremhever særlig betydningen av digitalisering i helse- og sosialtjenestene som en viktig bidragsfaktor både til sosial og finansiell velferd. De slår fast at håndtering av digital…